Most, hogy felkerült az oldalra a Red vs White vs Blue régen várt magyar szabálya, írok egy cikket arról, hogyan nyerte el a játék a jelenlegi állapotát. Szándékosan nem írom azt, hogy a végleges állapotát, mert biztos vagyok benne, hogy még fejlődni, alakulni fog. De ne szaladjunk előre…
Az orosz polgárháború őszintén szólva nem tartozott a fő érdeklődési körömbe (az egész XX. századdal együtt), így nem is tudtam róla, hogy különösebben érdekelne, amíg kezembe nem került a BGG-n a For Bloody Honor: The Russian Civil War című ingyenes (PnP) játék, amelyet kinyomtattam és kipróbáltam. Nagyon megfogott a fehér fakciók és a jelzők (repülők, vonatok, tankok stb.) változatossága, ugyanakkor a játékot abban a formájában túlságosan nehézkesnek találtam. Elkezdtem hát ötletelni. Az én „tervezői módszerem” egyébként az, hogy mindig ötletelek a legkülönfélébb témákban, és ha úgy érzem, hogy összeállt valami használható, akkor komolyabban is kidolgozom és tesztelem.
Nos, a RWB első formájában meglepően hamar összeállt. A játék egyik kulcselemének számító kártyás mozgatás (tehát hogy egységeket csak a megfelelő kártyákkal lehet aktiválni) gyakorlatilag az első pillanatban készen volt, és a tesztelés bebizonyította, hogy működik az ötlet. Az, hogy fahasábos lesz a játék, szintén kezdettől nem volt kérdéses: szeretem a fahasábos játékokat, nem bonyolultak a szabályaik, és kevés egység van a térképen, ami lerövidíti a játékidőt. Maguk a hasábok hamar megvoltak, a térkép elkészítéséhez pedig a Triump of Chaos c. játékot hívtam segítségül. 2015-ben fel is töltöttem a játék 1.0 verzióját a BGG-re. Erre elég sok pozitív reakció érkezett - úgy tűnt, hogy sokaknak tetszik a RWB (persze ehhez valószínűleg a téma is sokat hozzáadott).
Ezután több évig nem nyúltam a játékhoz. 2018-ban az addig összegyűlt ötletek alapján kidolgoztam az 1.5 változatot, amely korlátozta a lengyelek terjeszkedését és hozzáadta a 3-4 fős játék szabályait. Azután újabb évek teltek el, közben utánaolvasgattam a témának (az érdeklődőknek ajánlom Halász Iván A tábornokok diktatúrái - a diktatúrák tábornokai című könyvét – hiába, a fehéreket mindig is érdekesebbnek találtam). Ennek során ráébredtem, hogy a játék játszhatóság szempontjából rendben van, ám történelmi pontossága hagy maga után kivetnivalót: pl. nem vettem figyelembe, hogy 1918 nyarán Nyugat-Oroszország még a központi hatalmak megszállása alatt volt, illetve hiányzott a teljes északi front (Miller tábornok). Sok módosítani való gyűlt össze, de egyelőre nem volt motivációm a teljes játék átalakításához.
Ekkor jött be a képbe José Antonio Rivero (a Granada: Last Stand of the Moors és más játékok tervezője), aki idén áprilisban írt a BGG-n, hogy tetszik neki a játék, szívesen tesztelné, ha lenne hozzá VASSAL modul, sőt szerinte igazán megérné kiadatni. A Joséval folytatott levelezés meghozta a hiányzó motivációt: elkészült a játék 2.0 változata és hozzá végre a VASSAL modul is. A José által készített új térképen kívül átalakítottam a hasábokat és a kártyákat, valamint számos új szabályt hoztam be azzal a céllal, hogy történelemhűbb legyen a játék. Ez tehát a 2020-as verzió története eddig.
A játék továbbra is alakul. Most egy nagyobb térképet tesztelek, amelyen Szibéria nyugati része is jelen van, illetve újabb szabályokon és a kártyák módosításán gondolkodom. Egyszóval valamikor biztosan lesz még 2.5 változat is. Ezenfelül megkeresek külföldi kiadókat is, hátha sikerül érdeklődést keltenem a játék iránt.