Letölthető történelmi társasjátékok és wargame-ek

Sztratégosz Játékműhely

Sztratégosz Játékműhely

Tanzimat

2020. december 29. - Beren Erchamion

Az ez évi utolsó játékbejegyzésben a legutóbbi játékomról írok, amely olyan friss, hogy csupán pár napja töltöttem fel a kellékeit a BGG-re. Egy - szerintem - különleges témájú történelmi euróról van szó, a címe: Tanzimat: Reform & Crisis in the Ottoman Empire, 1839-1876.

A 3-4 játékos a XIX. századi Oszmán Birodalom vezető politikusait alakítja, akiknek célja megreformálni a nagy múltú, ám hanyatló birodalmat. Ezt a reformperiódust nevezik a török történelemben a Tanzimat időszakának, ami a mi reformkorunkhoz hasonló, bár annál kicsit későbbi (ld. a fenti dátumokat). Ekkoriban számos téren hoztak sikeres reformokat, amellyel modernizálták az oszmán alattvalók életkörülményeit. Eközben persze a birodalmat is kormányozni kellett, ami egyre nehezebb volt, hiszen a birodalom nem török nyelvű népei között egyre erősödött a függetlenség vágya, amely időszakos felkelésekhez vezetett. Ráadásul a megerősödő Orosz Birodalommal is szembe kellett nézni, de a nyugati hatalmak sem bánták volna, ha egy-egy területet kikanyaríthatnak a birodalomból. Nagyon mozgalmas időszak volt tehát ez, de lássuk, hogyan dolgozza fel a játék!

Kapunk tehát egy térképet, 14 régióra osztva. A régiókra a játékosok épületeket tudnak építeni (iskolát, gyárat, bíróságot), ezek jelképezik a birodalom fejlődését. A régiókra ezenkívül színes kockák képében ún. problémák kerülnek fel, ezek a birodalmat belülről romboló bajok (pl. bűnözés, nacionalizmus, vallási ellentétek). A probléma-kockák eseményekkel jönnek fel, de a játékosok egyes akciói is növelhetik a számukat. Ha egy régión 3 kocka van, lázadás kezdődik. Ha túl sok probléma vagy lázadás van a térképen, Válság tör ki (ld. lent).

A játékot a legtöbb Győzelmi Ponttal rendelkező játékos nyeri. Győzelmi Pontot problémák levétele mellett főként reformok elfogadásával szerezhetnek. Egy reformot több lépcsőben lehet elfogadni, minden lépcsőhöz ki kell fizetni az árat Pénzügyekben, Befolyásban vagy a térképre felkerülő új problémákban. További GyP-szerzési lehetőség a Szultáni rendeletek (rövid távú célok) teljesítése és az Örökség-kártyákon látható hosszú távú célok elérése.

A játékosok ezenkívül Államférfiakat gyűjthetnek, akik különböző bónuszokkal járulnak hozzá a stratégiájukhoz. A különböző akciók Befolyás-pontokba kerülnek. Hatféle akció van: intrika (Befolyás szerzése), tervezés (reform vagy államférfi elvétele), reform (reform elfogadása), fejlesztés (épületek építése), kormányzás (problémák levétele) és tárgyalás (a Tekintély növelése, ld. lent).

Külön együttműködési és hátbatámadási lehetőségeket ad a hivatalok rendszere. A játékosok minden forduló elején választanak egy hivatalt maguknak, amellyel további bónuszokat és plusz akciólehetőségeket nyernek. Az öt hivatal a nagyvezír, a szeraszker (katonai főparancsnok), a sejhüliszlám (vallási vezető), a külügyminiszter és a miniszter.

A játékosoknak figyelniük kell három közös erőforrásra is: a Pénzügyekre, amely a birodalom anyagi forrásait jelképezi, a Hadseregre, amely a katonai erő jele, és a Tekintélyre, amely a nyugati hatalmak és az Oszmán Birodalom viszonyának fokmérője. Pénzügyek szinte mindenhez kell: építkezéshez, reformok elfogadásához stb. A Tekintély rendkívül fontos, mert ha 0-ra csökken, a többi nagyhatalom felosztja a birodalmat, azaz a játéknak vége és mindenki veszít!

A Tanzimat tehát egy félkooperatív játék, ahol a játékosok egymással versengenek, ugyanakkor muszáj együttműködniük is időnként, hogy életben tartsák a birodalmat. Ha nem csinálják jól, akkor a korszakok végén (két korszak van) Válság tör ki. Itt ismét a Tekintélynek van szerepe, amely ha alacsony, a nagyhatalmak bizonyos régiókat megszállnak, azaz kisebb lesz a térkép, nehezebb a következő korszak.

A Tanzimaton régóta dolgozom. Az első változatot még COIN rendszerűre terveztem, ahol a 4 játékos a török vezetést, a balkáni népeket, a nyugati hatalmakat, valamint az oroszokat alakította volna. Néhány hónap tervezés után rá kellett jönnöm, hogy a téma nem igazán illeszkedik a COIN rendszerhez: nincs állandó fegyveres lázadás, ráadásul a külső hatalmaknak kevés dolguk lett volna. Így hát egy időre jegeltem a játékot. Idén ismét elővettem, ezúttal euróköntösbe öltöztetve, amei így végül működőképesnek bizonyult.

A játékhoz van magyar nyelvű szabály, a többi kellék azonban angol nyelvű és a BGG-ről tölthető le (Files szekció a játék oldalán). A BGG-n indítottam egy angol nyelvű fórumot is, ahol a játék különböző aspektusairól írok.

 

MAGYAR SZABÁLY

A JÁTÉK OLDALA A BGG-N

A JÁTÉK FÓRUMA A BGG-N

 

pic5840226.png

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://sztrategosz.blog.hu/api/trackback/id/tr6516362906

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása